
Publicēts: 12.06.2022.
Apskatītās tēmas:
5.2.1.Vērtēšanas kārtība
5.2.2. Atbilstība noformējuma prasībām un piedāvājuma nodrošinājums
5.2.3. Atbilstība kvalifikācijas prasībām, t.sk. ja pretendents balstās uz citas personas spējām
5.2.4. Atbilstība tehniskās specifikācijas prasībām
5.2.5. Finanšu piedāvājuma izvērtēšana
5.2.6. Pieteikumos vai piedāvājumos iekļautās informācijas precizēšana
5.2.7. Sarunas ar pretendentiem slēgtajās procedūrās
5.2.8. Starplēmuma pieņemšana
5.2.1.Vērtēšanas kārtība
Pieteikumus un piedāvājumus izvērtē iepirkuma dokumentos noteiktajā kārtībā. Vienmēr jāatceras pārliecināties par aritmētisko kļūdu neesību piedāvājumā.
- Noderīgi:
5.2.2. Atbilstība noformējuma prasībām un piedāvājuma nodrošinājums
Pieteikuma vai piedāvājuma noformējums ietver gan visu iesniedzamo dokumentu esības, gan tajos iekļautās informācijas pilnīguma pārbaudi. Konstatējot atkāpes, izvērtē noraidīšanas samērīgumu formāla noformējuma prasību pārkāpuma dēļ. Piedāvājuma nodrošinājumam izvērtē tā spēkā esību iepirkuma dokumentos noteiktajā laika periodā.
- Noderīgi:
- Piedāvājuma nodrošinājuma elektroniska iesniegšana
- Biežāk konstatētās neatbilstības iepirkuma procedūru dokumentācijā un norisē
- Bieži uzdots jautājums - [2.12.] Vai pasūtītājs ir tiesīgs pieņemt arī svešvalodā sagatavotu piedāvājumu?
5.2.3. Atbilstība kvalifikācijas prasībām, t.sk. ja pretendents balstās uz citas personas spējām
Pasūtītājs izvērtē pretendentu atbilstību nolikumā izvirzītajām pretendenta kvalifikācijas prasībām (Publisko iepirkumu likuma 41. panta pirmā daļa). Noteiktās kvalifikācijas prasības ir saistošas un ir jāievēro gan pretendentiem, iesniedzot piedāvājumu iepirkumā un pretendējot uz iepirkuma līguma slēgšanas tiesību iegūšanu, gan pasūtītājam iepirkumā iesniegto piedāvājumu vērtēšanā un līguma slēgšanas tiesību piešķiršanā, un nekāda atkāpšanās no iepirkuma nolikumā noteiktajām kvalifikācijas prasībām nav pieļaujama (papildus skatīt “Tiesu prakses apkopojums publisko iepirkumu lietās” 3.3.sadaļas apakšsadaļu “Nolikuma prasību saistošais spēks”).
Publisko iepirkumu likums ļauj pretendentam balstīties uz citu personu saimnieciskajām un finansiālajām, kā arī tehniskajām un profesionālajām spējām neatkarīgi no savstarpējo attiecību (pretendenta un citu subjektu) tiesiskā rakstura (attiecīgi Publisko iepirkumu likuma 45. panta astotā daļa un 46. panta piektā daļa). Taču, pretendentam baltoties uz citas personas spējam, tieši pretendents ir tas, kas pierāda pasūtītājam, ka viņa rīcībā būs nepieciešamie līdzekļi (Publisko iepirkumu likums nenosaka konkrētus dokumentus, ar kuriem var tikt pierādīts tiesisko attiecību veids par resursu nodošanu). Jāņem vērā, ka attiecībā uz izglītības un profesionālās kvalifikācijas vai profesionālās pieredzes kritērijiem ir noteikts, ka šāda paļaušanās ir pieļaujama tikai tad, ja attiecīgais subjekts veiks darbus vai sniegs pakalpojumus, kuriem šīs spējas ir nepieciešamas (Publisko iepirkumu likuma 46.panta ceturtā daļa).
- Noderīgi:
- Biežāk konstatētās neatbilstības iepirkuma procedūru dokumentācijā un norisē
- Augstākās tiesa prekse
- Tiesu prakses apkopojums (3.3.sadaļa)
- Augstākās tiesas Administratīvo lietu departamenta 2022. gada 28. marta spriedumā lietā Nr. SKA-57/2022
- videoseminārs “Balstīšanās uz citas personas iespējām"
5.2.4. Atbilstība tehniskās specifikācijas prasībām
Pasūtītājs izvērtē pretendenta tehniskā piedāvājuma atbilstību nolikumā izvirzītajām tehnisko specifikāciju prasībām (Publisko iepirkumu likuma 41. panta pirmā daļa), pārliecinoties par pretendenta sniegtās informācijas atbilstību faktiskajai situācijai. Pretendenta piedāvājumam ir jāatbilst visām minimālajām tehniskajās specifikācijās noteiktajām prasībām, neatbilstība kaut vienai prasībai nozīmē, ka piedāvājums kopumā nav atbilstošs un ir noraidāms (papildus skatīt “Tiesu prakses apkopojums publisko iepirkumu lietās” 3.3.sadaļas apakšsadaļu “Nolikuma prasību saistošais spēks”).
Tāpat pasūtītājs izvērtē piedāvāto ekvivalento risinājumu atbilstību nolikumā izvirzītajām tehnisko specifikāciju prasībām (Publisko iepirkumu likuma 20. panta septītā daļa), vērtējot piedāvājumā iesniegtos pierādījumus ekvivalencei. Nav pieļaujama ekvivalences pierādīšana pēc piedāvājuma iesniegšanas (papildus skatīt Eiropas Savienības Tiesas 2018. gada 12. jūlija spriedums lietā C-14/17 Azienda Trasporti Milanesi SpA (ATM) pret Iveco Orecchia SpA)
- Noderīgi
- Augstākās tiesa prekse
- Tiesu prakses apkopojums (3.3.sadaļa)
- Augstākās tiesa prekse
5.2.5. Finanšu piedāvājuma izvērtēšana
- Noderīgi:
- Biežāk konstatētās neatbilstības iepirkuma procedūru dokumentācijā un norisē
- Bieži uzdoti jautājumi:
- [1.10.] Vai pretendents vienā iepirkumā vienlaikus var piedalīties gan kā biedrs vienas vai vairāku personu apvienību sastāvā, gan iesniedzot individuālu piedāvājumu?
- [2.13.] Vai, vērtējot vidējo finanšu apgrozījumu par pasūtītāja nolikumā norādīto periodu, tiek ņemts vērā uzņēmuma gada neto apgrozījums vai kopējais finanšu apgrozījums, ieskaitot citus ieņēmumus?
- [8.11] Vai pasūtītājs līguma izpildes laikā var labot pretendenta iesniegtajā tāmē norādīto sociālo iemaksu likmi, ja tā līguma izpildes laikā ir mainījusies?
- [8.12] Vai pasūtītājs var labot pretendenta iesniegtajā tāmē norādīto nepareizo sociālo iemaksu likmi?
5.2.6. Pieteikumos vai piedāvājumos iekļautās informācijas precizēšana
Publisko iepirkumu likumā ir paredzēts pasūtītāja pienākums (Publisko iepirkumu likuma 41. panta sestā daļa) pieprasīt, lai piegādātājs vai kompetenta institūcija izskaidro vai papildina piedāvājumā vai pieteikumā norādīto neskaidro vai nepilnīgo informāciju vai dokumentu, kā arī pasūtītāja tiesības (Publisko iepirkumu likuma 41. panta astotā daļa) piedāvājumu vērtēšanas gaitā pieprasīt, lai pretendents izskaidro tehniskajā un finanšu piedāvājumā iekļauto informāciju, tostarp pieprasīt iesniegt piedāvāto preču paraugus, ja tie nepieciešami preču atbilstības novērtēšanai un pretendents ar tam pieejamiem dokumentiem nevar pierādīt preču atbilstību.
Savukārt pretendentam ir tiesības izskaidrot un papildināt šo informāciju, nevis iesniegt jaunu, pieteikumā sākotnēji nenorādītu informāciju. Proti, ir pieļaujams precizēt pieteikumā vai piedāvājumā iekļauto informāciju, taču tikai tiktāl, ciktāl pieteikums vai piedāvājums netiek papildināts un grozīts pēc būtības (papildus skatīt “Tiesu prakses apkopojums publisko iepirkumu lietās” 3.4.sadaļas apakšsadaļu “Piedāvājuma izskaidrošana un precizēšana”; Augstākās tiesas Administratīvo lietu departamenta 2021. gada 18. jūnija spriedumā lietā Nr. SKA-176/2021).
Gadījumā, ja pretendents neizmanto tam piešķirtās tiesības, proti, ja pasūtītājs saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 41. panta sesto daļu ir pieprasījis pretendenta papildu informāciju par tā piedāvājumu, savukārt pretendents to nav sniedzis, pasūtītāja pienākums ir vērtēt pieteikumu vai piedāvājumu pēc tā rīcībā esošās informācijas (Publisko iepirkumu likuma 41.panta septītā daļa).
- Noderīgi:
- Augstākās tiesa prekse
- Tiesu prakses apkopojums (3.4.sadaļa)
- Biežāk konstatētās neatbilstības iepirkuma procedūru dokumentācijā un norisē
- Augstākās tiesa prekse
5.2.7. Sarunas ar pretendentiem slēgtajās procedūrās
Sarunu procedūrā, konkursa procedūrā ar sarunām, konkursa dialogā, inovāciju partnerībā pasūtītājs var veikt sarunas ar atlasītajiem kandidātiem. Iepirkuma dokumentācijā pasūtītājs norāda sarunu uzsākšanas vietu, datumu, laiku un sarunu posmus, ja tādi paredzēti, un informāciju par sarunās apspriežamajiem piedāvājuma aspektiem.
Sarunas nenotiek par pasūtītāja noteiktajām piedāvājumiem izvirzītajām minimālajām prasībām un piedāvājumu izvērtēšanas kritērijiem.
5.2.8. Starplēmuma pieņemšana
Pēc piedāvājumu izvērtēšanas iepirkuma komisija pieņem lēmumu par iespējamu līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu (starplēmums).