Apstiprināts: 07.08.2018. Sagatavots sadarbībā ar Valsts reģionālās attīstības aģentūru

Skaidrojums par pasūtītāja rīcību gadījumos, kad e-konkursu sistēmas darbības traucējumu dēļ nav iespējams iesniegt pieteikumus vai piedāvājumus, kā arī, kad elektroniski iesniegtu pieteikumu un piedāvājumu atvēršanas sanāksmes laikā rodas tehnoloģiski ierobežojumi vai tehniskas problēmas

Rīcība e-konkursu sistēmas traucējumu gadījumā

Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumu Nr.107 “Iepirkuma procedūru un metu konkursu norises kārtība” 13., 34., 51., 71., 88., 111., 127., 146., 156. un 207. punkts nosaka, ja no sistēmas uzturētāja ir saņemts paziņojums par traucējumiem elektroniskās informācijas sistēmas darbībā, kuru dēļ nav iespējams iesniegt pieteikumus, piedāvājumus, metus vai devīžu atšifrējumus, iepirkuma komisija pieņem lēmumu pagarināt piedāvājumu iesniegšanas termiņu un pasūtītājs pircēja profilā publicē informāciju par pieteikumu, piedāvājumu, metu vai devīžu atšifrējumu iesniegšanas termiņa pagarināšanu, vienlaikus informējot par pieņemto lēmumu visus piegādātājus, kuri ir reģistrējušies kā iepirkuma dokumentācijas vai metu konkursa nolikuma saņēmēji, un sagatavo paziņojumu par izmaiņām vai papildu informāciju un iesniedz to Publikāciju vadības sistēmā. Ja no sistēmas uzturētāja ir saņemts paziņojums par traucējumiem elektroniskās informācijas sistēmas darbībā, kuru dēļ nav iespējams nodrošināt pieteikumu, piedāvājumu, metu vai devīžu atšifrējumu drošību, iepirkuma komisija vai pasūtītājs pieņem lēmumu par iepirkuma procedūras vai metu konkursa pārtraukšanu un pasūtītājs sagatavo paziņojumu par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu un iesniedz to Publikāciju vadības sistēmā.

Citas iespējamās problēmsituācijas pieteikumu un piedāvājumu atvēršanas laikā un rīcība tajās

1. Problēmsituācija – pretendents dokumentu sagatavojis formātā, kas nav nolikumā norādītais pieļaujamais dokumentu sagatavošanas formāts un ko nav iespējams atvērt ar pasūtītāja izmantoto programmatūru, vai pretendents dokumentu sagatavojis atbilstoši nolikumā norādītajiem pieļaujamajiem dokumentu sagatavošanas formātiem, taču fails ir tehniski bojāts un nav atverams vai faila atvēršanu bloķējusi antivīrusa programmatūra kā potenciāli bīstamu.

Pasūtītāja rīcība – tas, ka pretendents datni sagatavojis formātā, kas nav nolikumā norādītais pieļaujamais dokumentu sagatavošanas formāts un to nav iespējams atvērt ar pasūtītāja izmantoto programmatūru, nav saistīts ar e-konkursu apakšsistēmas darbību, jo nepieciešamo datnes formātu ir noteicis pasūtītājs un neatbilstošo datnes formātu ir pievienojis pretendents, līdz ar to var uzskatīt, ka piegādātājs savu piedāvājumu nav iesniedzis, un pasūtītājam šādā gadījumā nav pienākums veikt nekādas papildu darbības e-konkursu sistēmā. Identiska situācija ir gadījumā, ja piedāvājumā ievietotā datne ir bojāta vai satur ļaunprātīgu programmatūru un tiek bloķēta antivīrusa programmatūras darbības rezultātā, proti, pretendents ir atbildīgs, lai tā izmantotā datortehnika un tajā instalētā programmatūra, ar kuru tiek gatavota piedāvājuma dokumentācija, darbotos bez kļūdām un būtu pietiekami aizsargāta pret ļaunprātīgām programmatūrām, lai dokumentācijas datnes netiktu bojātas vai inficētas ar ļaunprātīgu programmatūru.

2. Problēmsituācija – pretendents piedāvājumu ir šifrējis un atšifrēšanas procesā rodas kļūda un sistēmā iesniegtajam piedāvājumam pasūtītājs nevar piekļūt un redzēt tajā esošo informāciju

Pasūtītāja rīcība – pasūtītājam šādā gadījumā nav pienākums veikt nekādas papildu darbības e-konkursu sistēmā, jo, ja pretendents izvēlas papildu otrā līmeņa šifrēšanas iespēju (pirmā līmeņa šifrēšanu vienmēr veic pati sistēma), tad to veic pretendents savās iekārtās bez e-konkursu apakšsistēmas starpniecības, līdz ar to, ja šifrējot piedāvājumu ir radušās kritiskas kļūdas, kas padara to neatveramu, vai pretendents nevar sistēmā iesniegt derīgu atšifrēšanas atslēgu, par to ir atbildīgs pats pretendents (turklāt par kļūdainas atšifrēšanas atslēgas ievadīšanu sistēma brīdina pretendentu un pretendents var veikt atkārtotus pareizās atslēgas ievadīšanas mēģinājumus). Vienlaikus jānorāda, ka otrā līmeņa šifrēšana būtu veicama tikai īpašas nepieciešamības gadījumā, jo e-konkursu apakšsistēma nekontrolē un nepārbauda ne šifrēšanas norisi, ne arī to, vai tā notikusi veiksmīgi.

3. Problēmsituācija – pieteikumu vai piedāvājumu atvēršanas sanāksmes laikā pasūtītājam rodas tehniskas problēmas, ko nav bijis iespējams paredzēt un ko nevar novērst īsā laikā, piemēram, interneta darbības traucējumi, datortehnikas vai citas izmantotās biroja tehnikas bojājumi.

Pasūtītāja rīcība – gadījumos, kad piedāvājumu atvēršanas sanāksmes laikā pasūtītājam rodas interneta darbības traucējumi, datortehnikas vai citas izmantotās biroja tehnikas bojājumi, pasūtītāja rīcībai būtu jābūt identiskais tai, kāda tā būtu, ja, piemēram, papīra formāta aploksnēs iesniegtiem piedāvājumiem, kas uzglabāti pasūtītāja telpās, tehnisku iemeslu dēļ nav iespējams piekļūt (piemēram, slēdzene ir bojāta, vai persona, kurai ir piekļuves atslēga no seifa, kurā tiek uzglabāti piedāvājumi, nav ieradusies un piedāvājumus noteiktajā termiņā nav iespējams atvērt), proti, iespējamais risinājums varētu būt piedāvājumu atvēršanas sanāksmes pārcelšana uz citu laiku.

4. Problēmsituācija – pretendents iesniedz piedāvājumu, nevis izmantojot EIS ekonkursu apakšsistēmu, bet iesniedz to pasūtītājam klātienē papīra formātā.

Pasūtītāja rīcība – pasūtītājs ir tiesīgs nepieņemt papīra formātā sagatavotu piedāvājumu no pretendenta gadījumā, kad iepirkuma procedūra ir izsludināta, izmantojot EIS e-konkursu apakšsistēmu, un pasūtītājs paredzējis elektronisku piedāvājumu iesniegšanu.

Vispārēji ieteikumi pasūtītāja rīcībai, nodrošinot elektronisku pieteikumu un piedāvājumu iesniegšanu

Birojs aicina pasūtītājus iepirkuma procedūras dokumentācijā atrunāt iepriekš minēto gadījumu risinājumus, piemēram, iepirkumu dokumentācijas vispārīgajās prasībās nosakot, ka pretendentiem piedāvājumi jāsagatavo tā, lai nekādā veidā netiktu apdraudēta Elektronisko iepirkumu sistēmas e-konkursu apakšsistēmas darbība un nebūtu ierobežota piekļuve piedāvājumā ietvertajai informācijai, tostarp pievienotās datnes nedrīkst būt bojātas, neatbilstoši modificētas vai kļūdaini šifrētas, piedāvājums nedrīkst saturēt datorvīrusus un citas kaitīgas programmatūras vai to ģeneratorus, vai, ja piedāvājums ir šifrēts, pretendentam noteiktajā laikā, ne vēlāk kā 15 (piecpadsmit) minūšu laikā pēc piedāvājumu atvēršanas uzsākšanas, jāveic iesniegtā piedāvājuma atšifrēšana (sistēmā jāievada derīga elektroniskā atslēga un parole), lai pasūtītājam pēc piedāvājumu atvēršanas būtu iespēja piekļūt piedāvājumā esošajai informācijai. Tāpat pasūtītājs var noteikt, ka gadījumā, ja piedāvājums saturēs kādu no šajā punktā minētajiem riskiem, tas netiks izskatīts.


© Iepirkumu uzraudzības birojs | 2018