Visbiežāk konstatētie pārkāpumi, par kuriem var uzsākt administratīvā pārkāpuma procesu (APP):

  1. Noslēgts līgums, nepiemērojot iepirkuma procedūru vai piemērojot neatbilstoši izvēlētu iepirkuma procedūru. APP var uzsākt, ja tiek konstatēts, ka līguma noslēgšanai nav piemērota iepirkuma veikšanas kārtība vai iepirkuma procedūra, kas bija jāpiemēro, vai gadījumos, kad līgums noslēgts, piemēram, piemērojot kādu atvieglotu iepirkuma veikšanas kārtību, lai gan šādai rīcībai nebija pamata, kā arī, ja konstatēta iepirkuma priekšmeta (būvdarbu projektu, paredzamās piegādes vai pakalpojumu) neatļauta sadalīšana, lai izvairītos no iepirkuma procedūras piemērošanas.
  2. Nav ievērotas tehnisko specifikāciju vai pretendentu atlases prasības piedāvājuma izvērtēšanas laikā. Jāņem vērā, ka APP attiecībā uz piedāvājumu vērtēšanu pēc būtības var uzsākt tikai par tehnisko piedāvājumu atbilstību izvirzītajām tehnisko specifikāciju prasībām un/vai pretendentu atlases prasību ievērošanu. Šajā kategorijā neietilpst atbilstības piedāvājuma noformējumam, finanšu piedāvājumam vai citām piedāvājumam izvirzītajām prasībām izvērtēšana.
  3. Nav ievēroti izslēgšanas noteikumi piedāvājumu izvērtēšanas laikā. APP uzsāk, ja nav ievērtoti Publisko iepirkumu likuma 42.pantā minētie kandidātu un pretendentu izslēgšanas noteikumi. Visbiežāk konstatēti pārkāpumi attiecībā uz izslēgšanas noteikumu par nodokļu parādu pārbaudi.
  4. Izdarīti grozījumi iepirkuma līguma tekstā, neievērojot likumā noteiktos līguma grozīšanas noteikumus. APP var uzsākt par līgumā veiktajiem grozījumiem, lai procesa ietvaros izvērtētu, vai veiktie grozījumi ir būtiski un pieļaujami, vai tie ir veikti, ievērojot normatīvajos aktos nostiprinātos līguma grozīšanas noteikumus.
  5. Nav publicēts līgums pasūtītāja pircēja profilā. No 2020.gada 1.jūlija ir stājusies spēkā norma, kas paredz administratīvo atbildību par līguma teksta un/vai grozījumu teksta nepublicēšanu pasūtītāja pircēja profilā, ja normatīvie akti to paredz. Pēc statistikas uz šo brīdi šis ir viens no biežāk konstatētajiem pārkāpumiem.

Citi biežāk konstatētie pārkāpumi, par kuriem var uzsākt APP:

  1. Pastāv interešu konflikta situācija. APP uzsāk, ja tiek konstatēts, ka pasūtītāja amatpersona un darbinieks, kas sagatavo iepirkuma procedūras dokumentus, iepirkuma komisijas locekļi un eksperti pārstāv kandidāta vai pretendenta intereses, kā arī par to, ja minētās personas ir saistītas ar kandidātu vai pretendentu.
  2. Nav ievēroti papildu informācijas sniegšanas noteikumi. APP uzsāk par tādas informācijas sniegšanas noteikumu neievērošanu, kas nepieciešama pieteikumu vai piedāvājumu sagatavošanai.
  3. Nav ievēroti rezultātu paziņošanas noteikumi. APP var uzsākt gan par rezultātu paziņojumu nenosūtīšanu noteiktā termiņā, gan par likumā noteiktās informācijas neiekļaušanu paziņojumā.
Kādos gadījumos var uzsākt administratīvā pārkāpuma procesu

 

 Visbiežāk konstatētie iemesli, kāpēc tiek atteikts uzsākt APP:

  1. Noilgums – APP var uzsākt 2 gadu laikā no administratīvā pārkāpuma izdarīšanas dienas, bet, ja pārkāpums ir ilgstošs, – no pārkāpuma pārtraukšanas dienas.
  2. Zemsliekšņa iepirkums – iepirkums, kura paredzamā līgumcena vai noslēgtā līguma līgumcena nesasniedz PIL, SPSIL, ADJIL, PPPL noteikto līgumcenas robežvērtību, nav izvērtējams APP ietvaros. IUB kompetencē esošie pārkāpumi attiecas uz pārkāpumiem, kas izdarīti, veicot PIL, SPSIL, ADJIL, PPPL noteiktās iepirkuma procedūras vai citu šajos likumos noteikto līguma slēgšanas tiesību piešķiršanas kārtību, kā arī, ja minēto likumu subjekti, iegādājoties preces, pakalpojumus vai būvdarbus, nav piemērojuši minētos likumus, bet tos vajadzēja piemērot.
  3. Nolikuma prasības – normatīvie akti neparedz saukt pie administratīvās atbildības par pārkāpumiem, kas pieļauti, izvirzot un definējot ierobežojošas vai nepamatotas prasības iepirkuma dokumentos. Tāpat APP ietvaros IUB nevar pasūtītājam uzlikt par pienākumu grozīt iepirkuma (koncesijas) procedūras dokumentus, pārtraukt iepirkumu (iepirkuma (koncesijas) procedūru) vai atcelt pieņemto lēmumu.
  4. Līguma izpilde – līguma izpildes stadijā pasūtītāju un pretendentu saista civiltiesisks līgums, līdz ar to šajā stadijā IUB ir iespējams pārbaudīt piegādātās preces, sniegtā pakalpojuma vai veikto būvdarbu atbilstību iepirkuma dokumentiem, ja to ir iespējams konstatēt no dokumentiem, piemēram, iepirkuma līguma un tā grozījumiem vai citiem dokumentiem, kas atspoguļo saskaņotas darbības par iepirkuma līguma grozījumu veikšanu. Savukārt Pasūtītāja kompetencē ir līguma izpildes kontrole (piemēram, pārbaudīt, vai piegādātas iepirkuma dokumentiem un līgumam atbilstošas preces vai būvdarbu laikā izmantoti atbilstoši materiāli u.tml.).
  5. Finanšu piedāvājumu vērtēšana – APP ietvaros IUB kompetencē nav izvērtēt atbildīgo personu rīcību, kas saistīta ar finanšu piedāvājumu vērtēšanu, t.sk. nepamatoti lēta piedāvājuma vērtēšanu, nepamatoti augstu cenu norādīšanu piedāvājumā. Administratīvā atbildība ir paredzēta par kandidātu vai pretendentu izslēgšanas noteikumu, atlases prasību un tehnisko specifikāciju prasību neievērošanu.

Citi visbiežāk konstatētie iemesli, kāpēc tiek atteikts uzsākt APP:

  1. Piedāvājumu izvērtēšanas kritēriju neievērošana – iesniegumi, kas saistīti ar piešķirto punktu skaitu kādā vērtēšanas kritērijā vai piedāvājumu izvērtēšanas kritēriju neievērošanu vispār, nav izskatāmi APP ietvaros.
  2. Interešu konfliktā iesaistītā persona – PIL, SPSIL, ADJIL un PPPL ir paredzēta administratīvā atbildība tikai par aizlieguma iepirkuma (koncesijas) procedūras dokumentu sagatavotājam, iepirkuma (koncesijas procedūras) komisijas loceklim, iepirkuma (koncesijas procedūras) komisijas sekretāram un ekspertam pārstāvēt kandidāta vai pretendenta intereses neievērošanu vai aizlieguma būt saistītiem ar kandidātu vai pretendentu neievērošanu. Par citu personu saistību ar kandidātu vai pretendentu vai ieinteresētību konkrēta kandidāta vai pretendenta izvēlē nav paredzēta administratīvā atbildība minētajos normatīvajos aktos.
  3. Iepirkuma nepamatota pārtraukšana, turpināšana vai izbeigšana – Iepirkuma (iepirkuma (koncesijas) procedūras) organizēšana, pārtraukšana vai izbeigšana ir pasūtītāja, sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja vai publiskā partnera vai tā pārstāvja prerogatīva. APP ietvaros minēto lēmumu pamatotība netiek vērtēta.
  4. Iepirkumu neorganizē pasūtītājs vai sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs, publiskais partneris vai tā pārstāvis – APP IUB ir tiesīgs veikt tikai par PIL, SPSIL, ADJIL un PPPL minētajiem pārkāpumiem. IUB kompetencē APP ietvaros nav vērtēt tādu subjektu pārkāpumus, kas nav ne pasūtītājs PIL izpratnē, ne sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs SPSIL izpratnē, ne publiskais partneris vai tā pārstāvis PPPL izpratnē, piemēram, pārkāpumus finansējuma saņēmēja veiktajos iepirkumos (kas veikti, pamatojoties uz Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumiem Nr.104 ‘’Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem’’).