Autotransporta līdzekļu ekspluatācijas izmaksu aprēķināšanas metodika

Lai veicinātu ekonomiska degvielas patēriņa un energoefektīvo transportlīdzekļu ieiešanu tirgū, viena no piedāvājuma izvēles iespējamām var būt balstīta uz ārējo izmaksu internalizāciju, proti, viens no līgumu piešķiršanas kritērijiem saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma izvēles gadījumā līdztekus transportlīdzekļa cenai būtu darbmūža ekspluatācijas izmaksas saistībā ar enerģijas patēriņu, CO2 emisijām un piesārņotāju emisijām.

Publiskajos iepirkumos jāņem vērā visas darbmūža izmaksas, īpašu uzmanību pievēršot energoefektivitātei. Iekļaujot enerģijas patēriņu, CO2 emisijas un piesārņotāju emisijas.

Metodikā izmantots Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 23. aprīļa Direktīvā 2009/33/EK par "tīro" un energoefektīvo autotransporta līdzekļu izmantošanas veicināšanu, kā arī Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumos Nr. 106 "Noteikumi par autotransporta līdzekļu kategorijām, kuru iepirkumos piemēro īpašas prasības, un autotransporta līdzekļu ekspluatācijas izmaksu aprēķināšanas metodiku" (spēkā līdz 14.09.2021) aprakstītā aprēķinu metodika.

Lai arī minētie normatīvi nav spēkā, metodiku var izmantot attiecībā uz transportlīdzekļiem, kuru iegādei piemēro Publisko iepirkumu likuma 54. panta pirmo daļu (Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 21. panta pirmo daļu) un kuriem nav jāatbilst “tīrā” transportlīdzekļa kritērijiem.

Auto kalkulators

Transportlīdzekļa darbmūža ekspluatācijas izmaksu aprēķina kalkulators
Skatīt vairāk

Metodika

1. Iepirkuma procedūras dokumentos nosaka, ka piegādātājs piedāvājumā iekļauj dokumentus, kas apliecina attiecīgā transportlīdzekļa darbmūža enerģijas patēriņu, kā arī oglekļa dioksīda emisijas un piesārņotāju – slāpekļa oksīdu, metānu nesaturošo ogļūdeņražu un cieto daļiņu – emisijas.

Ja transportlīdzeklim nepiemēro standartizētās testu procedūras un transportlīdzekļa ražotājs nevar sniegt informāciju par attiecīgajiem transportlīdzekļa datiem, piedāvājumu salīdzināmību nodrošina, izmantojot pasūtītāja veikto testu rezultātus transportlīdzekļa darbmūža enerģijas patēriņa, oglekļa dioksīda emisiju vai piesārņotāju emisiju noteikšanai.

2. Transportlīdzekļa ekspluatācijas kopējās izmaksas aprēķina, saskaitot transportlīdzekļa ekspluatācijas izmaksas saistībā ar enerģijas patēriņu, oglekļa dioksīda emisijām un piesārņotāju emisijām.

(Kopā)

izmaksas

=

(1)

+

(2)

+

(3)

kopā

Transportlīdzekļa

darbmūža

ekspluatācijas

kopējās izmaksas

=

Transportlīdzekļa darbmūža ekspluatācijas izmaksas saistībā ar enerģijas patēriņu (4.punkts)

+

Transportlīdzekļa darbmūža ekspluatācijas izmaksas saistībā ar oglekļa dioksīda emisijām (8.punkts)

+

Transportlīdzekļa darbmūža ekspluatācijas izmaksas saistībā ar piesārņotāju emisijām (9.punkts)

3. Transportlīdzekļa ekspluatācijas izmaksas saistībā ar enerģijas patēriņu, oglekļa dioksīda emisijām un piesārņotāju emisijām, kas ir saistītas ar attiecīgā transportlīdzekļa ekspluatāciju, izsaka naudas izteiksmē un aprēķina, izmantojot metodikas 4., 8. un 9. punktā minēto metodiku.

4. Transportlīdzekļa ekspluatācijas izmaksas saistībā ar enerģijas patēriņu aprēķina, reizinot transportlīdzekļa darbmūža nobraukumu ar enerģijas patēriņu uz kilometru un enerģijas izmaksām uz vienību.

(1)

Transportlīdzekļa darbmūža ekspluatācijas izmaksas saistībā ar enerģijas patēriņu

=

Transportlīdzekļa darbmūža nobraukums (5.punkts)

X

Enerģijas patēriņš uz kilometru (6.punkts)

X

Enerģijas izmaksas uz vienību (7.punkts)

5. Ja iepirkuma procedūras dokumentos nav norādīts citādi, transportlīdzekļa darbmūža nobraukumu nosaka, pamatojoties uz 1. tabulā minētajiem datiem. Lietotam transportlīdzeklim darbmūža nobraukumu nosaka, no minētā transportlīdzekļa darbmūža nobraukuma atņemot transportlīdzekļa faktisko nobraukumu līdz piedāvājuma iesniegšanas brīdim.

6. Transportlīdzekļa enerģijas patēriņu uz kilometru atbilstoši metodikas 11. punktam nosaka enerģijas patēriņa vienībās uz kilometru. Ja enerģijas patēriņš ir norādīts citās vienībās, to pārveido enerģijas patēriņā uz kilometru, dažādu degvielas veidu energoietilpības aprēķināšanai izmantojot 2. tabulā minētās vērtības.

7. Enerģijas izmaksu aprēķināšanai izmanto Iepirkumu uzraudzības biroja tīmekļvietnē norādīto vienu monetāro vērtību uz vienību piedāvājumu iesniegšanas termiņa pēdējā dienā. Šo vērtību Iepirkumu uzraudzības birojs iegūst: zemāko no 95. markas benzīna un dīzeļdegvielas (ko izmanto par transportlīdzekļa degvielu) izmaksām uz vienību pirms nodokļu samaksas dala ar 2. tabulā norādīto attiecīgās degvielas energoietilpības vērtību.

Centrālā statistikas pārvalde apkopo datus un katru mēnesi tos iesniedz Iepirkumu uzraudzības birojam. Monetāro vērtību uz vienību Iepirkumu uzraudzības birojs publicē savā tīmekļvietnē katra mēneša piecpadsmitajā datumā vai nākamajā darbdienā, ja mēneša piecpadsmitais datums ir brīvdiena vai valstī noteiktā svētku diena.

8. Transportlīdzekļa ekspluatācijas izmaksas saistībā ar oglekļa dioksīda emisijām aprēķina, reizinot darbmūža nobraukumu ar oglekļa dioksīda emisijām kilogramos uz kilometru un izmaksām uz kilogramu atbilstoši 3. tabulā minētajam oglekļa dioksīda emisiju izmaksu diapazonam.

(2)

Transportlīdzekļa darbmūža ekspluatācijas izmaksas saistībā ar oglekļa dioksīda emisijām

=

Darbmūža nobraukums (5.punkts)

X

Oglekļa dioksīda emisijas kilogramos uz kilometru (11.punkts)

X

Oglekļa dioksīda emisiju izmaksas uz kilogramu (3.tabulai)

9. Transportlīdzekļa ekspluatācijas izmaksas saistībā ar 3. tabulā minēto piesārņotāju emisijām aprēķina, saskaitot transportlīdzekļa ekspluatācijas izmaksas saistībā ar slāpekļa oksīdu, metānu nesaturošo ogļūdeņražu un cieto daļiņu emisijām. Attiecībā uz katru piesārņotāju ekspluatācijas izmaksas aprēķina, reizinot darbmūža nobraukumu ar emisijām gramos uz kilometru un attiecīgajām izmaksām uz gramu (3. tabula).

(3)

Transportlīdzekļa darbmūža ekspluatācijas izmaksas saistībā ar piesārņotāju emisijām

(pirmais teikums)

=

Transportlīdzekļa darbmūža ekspluatācijas izmaksas saistībā ar slāpekļa oksīdu (NOx) emisijām

+

Transportlīdzekļa darbmūža ekspluatācijas izmaksas saistībā ar metānu nesaturošo ogļūdeņražu (NMHC) emisijām

+

Transportlīdzekļa darbmūža ekspluatācijas izmaksas saistībā ar cieto daļiņu (PM) emisijām

 

 

Transportlīdzekļa darbmūža ekspluatācijas izmaksas saistībā ar NOx/ NMHC/ PM emisijām

(otrais teikums)

=

Darbmūža nobraukums (5.punkts)

X

NOx/ NMHC/ PM emisijas gramos uz kilometru (10.punkts)

X

NOx/ NMHC/ PM emisiju izmaksas uz gramu (3.tabulai)

10. Pasūtītāji un sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji, aprēķinot transportlīdzekļa ekspluatācijas izmaksas saistībā ar oglekļa dioksīda emisijām un piesārņotāju emisijām, var piemērot augstākas emisiju izmaksas nekā tās, kas norādītas 3. tabulā, ja šīs izmaksas nepārsniedz 3. tabulā noteiktās vērtības, kas reizinātas ar koeficientu 2.

Transportlīdzekļa darbmūža enerģijas patēriņu, kā arī oglekļa dioksīda emisijas un piesārņotāju emisijas uz kilometru nosaka ar standartizētām testu procedūrām, kuras veic Eiropas Komisijas Iekšējā tirgus, rūpniecības, uzņēmējdarbības un MVU ģenerāldirektorāta automobiļu nozares tīmekļvietnē vai Apvienoto Nāciju Organizācijas Eiropas Ekonomiskās komisijas Iekšzemes transporta komitejas tīmekļvietnē norādītie akreditētie tehniskie dienesti attiecībā uz transportlīdzekļiem, kuriem šādas testu procedūras piemērojamas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par tipa apstiprinājumu. Ja transportlīdzekļiem šādas standartizētas testu procedūras nepiemēro, transportlīdzekļa darbmūža enerģijas patēriņu, kā arī oglekļa dioksīda emisijas un piesārņotāju emisijas uz kilometru nosaka, izmantojot ražotāja sniegto informāciju.

 

Pielikums

Dati transportlīdzekļu ekspluatācijas izmaksu aprēķināšanai

1. tabula: Transportlīdzekļu darbmūža nobraukums

Nr. p. k.

Transportlīdzekļu kategorijas

Darbmūža nobraukums

1.

Pasažieru automobiļi (M1)

200 000 km

2.

Vieglie komerciālie transportlīdzekļi (N1)

250 000 km

3.

Lieljaudas transportlīdzekļi (N2, N3)

1 000 000 km

4.

Autobusi (M2, M3)

800 000 km

2. tabula: Dzinēja degvielas energoietilpība

Nr. p. k.

Degviela

Energoietilpība

1.

Dīzeļdegviela

36 MJ/l

2.

Benzīns

32 MJ/l

3.

Dabasgāze

33–38 MJ/Nm3

4.

Sašķidrināta naftas gāze (SNG)

24 MJ/l

5.

Etanols

21 MJ/l

6.

Biodīzeļdegviela

33 MJ/l

7.

Emulsijas degviela

32 MJ/l

8.

Ūdeņradis

11 MJ/Nm3

3. tabula: Transportlīdzekļu emisiju izmaksas

Nr. p. k.

Transportlīdzekļu emisijas

Izmaksas

1.

Oglekļa dioksīds (CO2)

0,03–0,04 euro/kg

2.

Slāpekļa oksīdi (NOx)

0,0044 euro/g

3.

Metānu nesaturošie ogļūdeņraži (NMHC)

0,001 euro/g

4.

Cietās daļiņas

0,087 euro/g